penetrated the impenetrable - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van roelenkit - WaarBenJij.nu penetrated the impenetrable - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van roelenkit - WaarBenJij.nu

penetrated the impenetrable

Door: Roel en Kit

17 Mei 2010 | Oeganda, Kisoro

Hallo daar,

We zijn bij lake Bunyony aangekomen. We zijn op een van de eilanden in het meer. Er zijn er een heleboel groter en kleiner.We moeten naar het andere eind van het eiland lopen naar onze tent. We hebben een warme douche besteld. Een echte Afrikaanse douche, buiten dus met een rieten wandje. Er wordt een jerrycan warm water gebracht, echt zo lekker heb je nog nooit gedoucht. De volgende dag met een gids een wandeling gemaakt door de ongeving.Met een holle boomstam naar het vaste land, de mannen moesten zelf peddelen. Kinderen lopen mee en Kit houd er een vriendje aan over. Mensen zijn erg vriendelijk. En de vrouwen zijn allemaal met groente telen bezig. De meeste mannen hebben een baan buiten de deur. Het ziet er wel erg armoedig uit maar iedereen lijkt wel gelukkig.

Joop had nog de schrik van zijn leven. Toen hij sochtends wakker werd en nog geen bril ophad, dacht hij: ik ruim dat blaadje in mijn tent even op... opeens bewoog het blaadje! zat er gewoon een slang in zijn tent! Helaas konden we 'm niet meer vinden, maar na het ontbijt met 2 mensen van het hotel teruggegaan om te zoeken.. weer niks gevonden. Toen zij weg waren, bleek dat de slang zich had verstopt in een broek! Roel er snel heen om een foto te maken, en daarna de slang de tent uitgejaagd. Bij de receptie wilden ze direct weten of we 'm vermoord hadden, maar nee dus..

Na Lake Bunyonyi zijn we doorgegaan naar Kisoro. Via een zeer bijzondere route, met weinig asfalt en veel kuilen en onderweg een omgevallen vrachtwagen, kwamen we aan in een complete chaos. Het was markt. Overal langs de weg liepen mensen met manden op hun hoofd, of zaten ze langs de weg om hun waar te verkopen. George bracht ons naar een rustig plekje, vlakbij de chaos, maar daar merkte je niks meer van. Roel en Kit zijn nog even de markt opgegaan, besloten een klein steegje door te lopen, en toen kwamen we op het marktplein. Daar was het pas chaos. Je kunt het je niet voorstellen, maar overal staan, liggen of zitten mensen, liggen of staan spullen. Echt bizar. En dan dus nog honderden mensen die zich een weg erdoor banen. Voor even is het leuk om te zien, maar we waren blij toen we weer uit deze chaos weg waren!

In Kisoro hebben we een Golden Monkey Tracking gedaan, deze apen leven alleen hier. Was erg grappig, de gids wist de spanning goed op te bouwen, en uiteindelijk na een deel door bamboebos te hebben gelopen waren ze daar! erg snel, hoog in de bomen! Op de terugweg was er spontaan een waterval op ons pad, vanwege de regen uit de bergen. het was dat de gids zei dat dit echt dezelfde weg was, anders hadden wij gedacht dat we anders waren gelopen!

Toen door naar Nkuringo, weer een prachtig hotelhutje aan het water. Na een zeer slechte nacht, veel regen op een golfplaten dak en dus heel weinig slaap, was het zover: de trekking naar de Berggorilla's! Allemaal een beetje gespannen en zenuwachtig, en toen reden we om 6.30uur nog verkeerd ook! Maar uiteindelijk op tijd op plaats van bestemming. Na de briefing begonnen we met de tour. Het eerste half uur ging prima, maar daarna begon de klim.. Als er geen porter bij was geweest die had kunnen helpen, was Kit nooit boven gekomen. Schoenen gleden weg en ze was compleet buiten adem.. Joop en Roel stonden al bijna boven! Gelukkig kregen we af en toe een update en hoorden we na 1,5u lopen dat de speurders ze hadden gevonden! Yes, we zouden ze iig gaan zien! Nog een half uur lopen... Toen onze tassen achterlaten en de jungle in. En opeens waren ze daar! Zwarte beesten, in de boom, tussen de takken, vallend en rollend naar beneden. Echt supercool om te zien! We hadden een uur bij deze beesten, op een gegeven moment zegt de gids nog 10 minuten. Wij WAT!!! we hebben nog niet eens de zilverrug gezien. Wel gehoord want hij zat de hele tijd te grommen. Maar ja we moesten natuurlijk echt nog even de zilverrug zien, dus de speurders hebben op het eind een hoop onkruid en struiken weggehakt, om ons de big guy te laten zien. Daar was meneer het niet helemaal mee eens en werd boos richting 1 van de gidsen, Roel stond daarnaast (verstijfd). Haha!!! Gelukkig heeft Joop dat stukje gefilm, erg grappig, als het maar een schijnaanval is!!

Zo nu op weg naar een safaripark, waar op zoek gaan naar boomklimmende leeuwen, olifanten en nog veel meer spannende dieren.

Jullie horen van ons. Thanks voor alle reacties, altijd leuk om te zien.

Hier nog een zeer kleine greep uit de honderden foto's die we hebben!

ohja, nog wat wistjedatjes

wist je dat

-Joop geen menselijk gezelschap in zijn kamer heeft en daarvan baalt, en dus elke keer beesten zijn kamer opzoeken. (slang, hagedis)?
-hier alles op het hoofd gedragen wordt? zoals handtas in mand,stoelen, banken, losse aardappel, takken, bladeren, trossen bananen,
-als het echt teveel wordt ze dan de fiets vol gooien?
-ze hier ook fietstaxis hebben, ze dan een kussentje op de bagagedrager hebben gebonden?
-we achtervolgd worden door kinderen op blote voeten, die dan nog even naar ons willen zwaaien, als we in de bus zitten?
-kinderen allemaal how are you schreeuwen?

Groetjes Roel Kit en Joop

• 17 Mei 2010 - 07:45

Daan:

1ste

• 17 Mei 2010 - 07:49

Mink:

Jaja 1e!

Wat een leuk verhaal! Ben benieuwd hoe de film met Roel is!

• 17 Mei 2010 - 07:51

Mink:

Toch geen 1e..

• 17 Mei 2010 - 07:58

Rob:

wederom goed verhaal!
    haha ja had niet eerst het verhaal moeten lezen mink dan was je eerste!!

• 17 Mei 2010 - 08:19

Nicole :

Wow klinkt echt super! Hmmm misschien moet ik na de baltische staten ook maar eens richting afrika gaan...
    Mja nog zoveel van de wereld te ontdekken! Geniet ervan!

Ik ga proberen jullie foto's te bekijken, maar tot nu toe lukt dat nog niet :S

Liefs

• 17 Mei 2010 - 08:56

Tineke:

Hoi Roel Kitty en Joop,
    De foto's zijn fantastisch zeg!( dank aan ronald voor de tip) Je petje staat je goed Joop! Maar wat een avonturen met al die beesten, vooral die in je tent.
    Ik ben heel benieuwd naar de film met de gorilla's.
    Hier gaat het prima, gelukkig geen enge beesten naast mijn bed.hebben jullie al wat speelgoed uitgedeeld aan de kinderen?
    Dikke kus tineke

• 17 Mei 2010 - 10:48

Marijn En Rens:

Wouw hee, wij hebben hier met verbazing zitten lezen wat klinkt dat goed allemaal. Zo gek wij zijn ook ver weg maar t is hier echt omgekeerd ofzo, wij zitten nu in een super de luxe B&B te schoon te netjes en vooral geen beesten.
    Onwijs toffe fotos, wie weet lukt t bij ons nu ook deze computer is te hip nml!
    Have fun, kussen van ons

• 17 Mei 2010 - 11:07

Frank:

Vrijdag is het mijn beurt om in het huis te trekken! Ik ben er al helemaal klaar voor... Ron is de jaloersiteit hemzelve.

In ieder geval nog viel spass. De foto's zien er tsjetsjenkie uit.

• 17 Mei 2010 - 16:48

Yvonne:

zo te lezen vervelen jullie je niet daarzo. Ik zou toch wel flink schrikken als ik wakker zou worden naast een slang, haha.
    Mooie foto's trouwens.

Veel plezier nog (al zal dat wel gaan lukken)

• 17 Mei 2010 - 16:57

Lies:

Hoi luitjes,

Mooie foto's, spannende verhalen, leuk!
    En Joop nu weet jij ook hoe het is om oog in oog te staan met 'n slang.

Groetjes en nog veel plezier daar.

• 17 Mei 2010 - 16:59

Danny Groenewegen:

10de

• 17 Mei 2010 - 18:33

Wen:

Cool, wat een verhaal en die foto's! Echt onwijs leuk en mooi!

Geniet er nog van met z'n 3tjes! Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal :)!

Kuss!

• 17 Mei 2010 - 20:28

Nicoline:

Wasuze Otya ba sebo et nnyabo!! How are you?
    Heel erg leuk te lezen wat jullie meemaken en heel erg herkenbaar!
    Jammer dat ik de foto's niet kan openen. Er is iets met de link. Geniet nog van jullie resterende lokaties en ervaringen!!!

Nicoline

• 17 Mei 2010 - 20:55

Nicoline:

Het is gelukt met de foto's! Ze zijn prachtig!

• 18 Mei 2010 - 06:40

Miranda:

Hey Kitty,

Wat een avonturen, maar wel bijzonder. Alleen die slang zou voor mij reden zijn om in het 1ste beste vliegtuig terug te nemen.

Heel veel plezier X

• 18 Mei 2010 - 17:12

Marieke:

Daar is mijn één woord goed voor:

JALOERS!!!!!!!!!!!!

• 18 Mei 2010 - 19:02

Corine:

Duidelijk te zien waar die zoomzoomzoom lens goed voor is! :D Mooie verhalen en avonturen lees ik alweer. Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verhaal. Succes, maar natuurlijk nog veel meer plezier!!

xx

P.S. Uiteraard ook de groetjes van Ruud, maar die wil vast nog iets in het swahilisch - of hoe het ook heet - melden :D

• 18 Mei 2010 - 20:31

Ruud:

Ha inderdaad!!!

Maar leuk om te lezen dat jullie nu ervaren hebben hoe het voelt om achter na te worden gezeten door een gillende menigte fans!!!
    :P

Maar nog even voor de traditie: Het is overigens in het Luganda want door de Engelse overheersing tot 1962 is Engels de officiële taal van Oeganda, ondanks het feit dat maar enkel de inwoners van stedelijke gebieden deze taal machtig zijn. Andere talen die veel voorkomen zijn Luganda, Kiswahili, Swahili en nog circa 27 andere inheemse talen. Luganda is het dialect van de Baganda en wordt voornamelijk in het zuiden gesproken. Swahili wordt met name in het leger gesproken, maar door de lokale bevolking nauwelijks, in tegenstelling tot Kenia en Tanzania.

dus bijdeze nog wat in het luganda's: Bulungi of Gyendi voor als ze roepen how are you! (Goed/Oké)

Weraba

• 19 Mei 2010 - 11:27

10eke:

Jambo jambo! (Keniaans!)
    Wat een spannend verhaal, en mooie foto's.
    Geniet van de rest van de reis, wij wachten de foto's en filmpjes wel af! Groetjes.

• 20 Mei 2010 - 12:22

Carian:

He daar,

Super foto's hoor! Dat kleine gorillaatje in die boom heb je toch wel meegenomen toch? Zo schattig! Dat was die klim vast wel waard.
    Word alleen maar jaloerser!

• 26 Mei 2010 - 11:33

Mo:

Herken het helemaal wat jullie vertellen. Wie heeft dit verhaal geschreven? Gaaf hoor die gorilla's, leuk om wat foto's te kunnen zien...

liefs!