Chimps en toeristen - Reisverslag uit Masindi, Oeganda van roelenkit - WaarBenJij.nu Chimps en toeristen - Reisverslag uit Masindi, Oeganda van roelenkit - WaarBenJij.nu

Chimps en toeristen

Door: Roel en Kit

29 Mei 2010 | Oeganda, Masindi

Hoi!!!

Een berichtje vanaf het fantastisch mooie, groene en warme Oeganda! Zoals verteld zouden we de chimpanseetrekking gaan doen. Voor het eerst hadden we een vrouwelijke gids, Kit voor het eerst niet alleen tussen steeds al die mannen. Na de briefing gingen we het park in, waar de chimps al na een paar minuten goed te horen waren. Wat een geluid! Oeoeahahah en dat steeds harder, en met steeds meer. Af en toe een harde dreun tussendoor, wat veroorzaakt werd door de schop van een chimp tegen een boom. Apart... Al redelijk snel gingen we off trail, de bush in. Overal takken in je hoofd, lianen om je benen, maar opeens een grote zwarte vlek op de grond! Een chimp! Cool! We hebben een tijdje rondgelopen tussen de groep, totdat we een hele relaxte chimp vonden. Deze ging echt voor ons poseren, lag er heel mooi gecensureerd bij (precies een klein struikje voor zijn edele delen!). Lekker op een grasje te kouwen, beetje geeuwen, benen over elkaar, koprol. Wat een idiote beesten, maar zo ontzettend leuk! Verderop hoog in de boom de vrouwtjes, ook een kleine chimp erbij die nog een roze gezichtje heeft. Even later ging de hele groep verplaatsen, wij mee. Dat werd nog f hard werken, door de bush, roel weer in de modder, allemaal als Tarzan en Jane aan een liaan een stroompje over en toen was het stil... we dachten dat we ze niet meer zouden zien, maar dat werd al snel anders. Opeens stonden we er weer middenin! Echt een superleuke ervaring, misschien nog wel leuker dan de gorilla's! Die zijn niet zo beweeglijk en maken helemaal niet dit geluid! Toen terug, en Mrs. Guide nam ons nog even flink in de maling: het is vanaf hier nog een uur teruglopen.. en wij natuurlijk zere voeten en beetje spierpijn.. ow echt? Nou ja, dat moet dan maar.. en binnen 10 minuten stonden we op het hoofdpad! Zij lachen! Wij toen ook wel weer!

Na de chimps een lange rit naar Murchison Falls national Park. Hier is een grote waterval, die echt met een megakracht naar beneden stort. Erg mooi! We hebben een boottochtje gemaakt om de waterval vanaf het water te bekijken, onderweg honderden nijlpaarden, veel olifanten, waterbokken, wrattenzwijnen, krokodillen, erg mooi! Bij de waterval moet je normaal op een erg grote afstand blijven, best gevaarlijk om dichterbij te komen. Maar onze bootmeneer vond het wel leuk om iets dichter naar de waterval toe te gaan. Wij ook.. Motor op volle kracht vooruit, en opeens paniek! Helaas zijn hier opeens "heel veel" toeristen, en daar zitten natuurlijk ook altijd wel angsthazen bij. Please stop! This is not for fun! Turn the boat! Wij begrepen het eerst nog niet helemaal en dachten: kom op, door! maar helaas, de bootman gaf gehoor aan de angsthazen, en we keerden om.
De dag erna zijn we op gamedrive gegaan door het park, en hier hebben we giraffen gespot! Zo mooi zijn die beesten! Verder uiteraard weer olifanten, bokken, 2 grote uilen (die alleen Kit zag, maar omdat ze niet hard genoeg stop zei reden we door) en een mannetjesleeuw! Die hadden we nog niet gehad, dus onze BIG 4 of Uganda is nu compleet (buffel, olifant, leeuw en luipaard). Of toch niet.. savonds kwam George ons vragen of we van de Big 4 toch niet de big 5 wilden maken.. Zit hier verderop een park met daarin teruggeplaatste neushoorns. Dat is nog even een mooie aanvulling op ons programma, daar gaan we morgen heen!

Vanochtend zijn we voor de 2e keer op chimp trekking gegaan, weer onwijs leuk! We moesten ze weer flink achtervolgen, maar er zaten er dit keer veel meer op de grond dan in Kibale. Weer een superervaring! Blijft leuk, al die beestjes!

Inmiddels zitten we nu in Masindi, een klein plaatsje. Vanaf hier gaan we dus door naar de neushoorns, dan door naar Jinja en we eindigen met een paar dagen relaxen op de Ssesse eilanden. We genieten volop van alles hier, de natuur, alle geluiden, de mensen, zo af en toe wat regen, soms een heleboel stof en steeds vaker koude drankjes!

Kus

Wist je dat:
- Wij hier een biertje (of iets meer) hebben gedronken op de bruiloft van Daan en Thijs? Gefeliciteerd!
- Roel bij het snijden van een ananas bijna werd aangevallen door wrattenzwijnen? Hij stak het mes in de ananas en die beesten kwamen van meters ver aanrennen! Wat een goede reuk!
- Deet, het werkt voor geen reet! Spuit je het net op en ga je buiten zitten, komen er meteen 2 muggen op precies de plek die je ingespoten hebt!
- Het heel gek is als een baviaan tegenover je staat en een gebaar naar je maakt alsof je niet goed bent?
- Wij ons afvragen hoe je prakkie zonder rijst gesmaakt heeft, Marijn?
- Aardappelen hier gewoon dagelijks gegeten worden?

Bedankt voor alle reacties! Leuk!

• 29 Mei 2010 - 12:37

Roel:

Ola!!!

Dit keer geen fotootjes!! wil niet lukken, maar dan hebben we nog wat voor thuis joh!!!

xxxx

• 29 Mei 2010 - 13:15

10eke:

Misschien dan toch een keer 1e???
    Leuk dat jullie ook angsthazen hebben gezien! Dat ie nog in het wild voor komen!!!

• 29 Mei 2010 - 13:17

Paulus:

wat staat die achterste giraffe nou te doen?

• 29 Mei 2010 - 13:50

Li:

De vraag is: waren die andere angsthazen of zien jullie gewoon echt geen gevaar?? Zo leuk is dat natuurlijk niet als je zooooo hard gaat! Volgens mij komt de camera met de extra lens heel goed van pas. Laat de chimp maar zien!

Groeten van Li en Paul

• 29 Mei 2010 - 18:04

Lies:

Hoi, hoi,

Zo enthousiast als jullie vertellen, krijg ik zelfs zin om chimpansees te spotten in de bush-bush. Dat wil wat zeggen.( Maar ja, dan had je nog zo'n angsthaas erbij).
    Leuk om te lezen hoe grandioos jullie het daar hebben.
    Groetjes maar weer.

• 29 Mei 2010 - 21:02

Heleen:

Wat een belevenissen weer! Leuk hoor om jullie te volgen en al die dieren die jullie spotten in de bush en het park.
    Geniet nog van jullie avonturen en het relaxen op de Ssesse eilanden. Liefs

• 29 Mei 2010 - 21:23

Nicoline:

Leuk die verhalen over de Chimps! Moses verwacht jullie hoor in Jinja. Hij gaat er vanuit dat 1 juni jullie een bezoek aan PEFO gaan brengen. ALs jullie aan komen in Jinja kan je hem alvast bellen: 075 2202994. Alvast veel plezier!!

• 29 Mei 2010 - 23:11

Amja:

Jullie maken wat mee! Leuk, hoor.
    Is toch heel anders dan ons dierentuinabbonnement van vroeger.

• 30 Mei 2010 - 06:54

Marijn:

wouw klinkt weer onwijs hee!
    Maaltijd was heerlijk hoor, en ook de roosvise laxie kaksie werkt al! Lag 10 uur in bed en om 7 uur stond ik er weer naast kon niet meer slapen. Ga ff wat fototjes plaatsen!
    Have fun nog en tot snel!
    X

• 30 Mei 2010 - 10:10

Inge:

Hi!
    Super leuk om te lezen... en de foto's zijn gaaf!
    Kus

• 30 Mei 2010 - 11:00

Tineke:

Hoi,
    Ik ben niet zo snel hoor! Na een drukke week heerlijk uitgeslapen.Wat een verhalen zeg! Ik zal het oma ook laten lezen die griezelt al in de apenheul!!!
    Spannend dat jullie nu ook nog de neushoorns gaat spotten.
    Heel veel plezier nog en de groeten aan de Oma's
    dikke kus tineke

• 30 Mei 2010 - 14:06

Giacomo En Laura:

weer geweldig om te lezen.
    Echt wat een ervaringen allemaal.
    Heel veel plezier nog
    liefs

• 30 Mei 2010 - 15:26

Ruud En Corine:

Ola en Ogamba ki wat een tof verhaal weer :)

Inmiddels al een paar potjes catan gedaan in de tijd dat jullie weg zijn, maar nog steeds niet gewonnen. Zo word ik natuurlijk nooit de catan queen :( Nouja, wie weet komt t ooit nog goed met me.

Zo nu nog ff een lesje luganda's van Ruud:
    Ffe okwaagaliza ggwe Sula bulungi!!!

Wij wensen jullie een fijne avond!

Weraba

• 31 Mei 2010 - 11:19

Roy:

Weet je zeker dat de foto niet gedownload is? ziet er goed uit!

groetjes Roy en Kat

• 01 Juni 2010 - 11:12

Corrie:

Erg leuk om al die verhalen te lezen! Wij werken wel braaf door hoor!
    groetjes van team VTV Delft

• 01 Juni 2010 - 13:28

Carian:

Lukt het ook om iets te schrijven dat ik niet zo jaloers hoef te worden iedere keer? Gaaf hoor! Oeganda kruipt naar boven in mijn lijstje. Geschikt voor kinderen?

• 02 Juni 2010 - 20:30

Mo:

Jeetje wat loop ik toch snel achter! Ik mag er steeds twee tegelijk lezen :D Mooie foto zeg!!! misschien kan ik er een paar lenen en doen of ik zhet op mijn reis heb gefotografeerd? :D :D:D