Rwenzori... au! - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van roelenkit - WaarBenJij.nu Rwenzori... au! - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van roelenkit - WaarBenJij.nu

Rwenzori... au!

Door: Roel en Kit

25 Mei 2010 | Oeganda, Kasese

Hallo allemaal,

weer veel te veel gezien en gedaan, moe zijn we! En dat komt vooral door de afgelopen 3 dagen, maar dat straks.
Na de gorilla's zijn we naar Queen Elisabeth NP gegaan. Hier sliepen we in een Banda, een rond hutje ergens in het park.. spannend!! Overal om ons heen dierengeluiden, iets verderop een rivier waar je de nijlpaarden kon horen, leuk! Hier hebben we een aantal keer met de bus door het park gereden, maar helaas niet de in de boom klimmende leeuw gespot. Wel heel veel olifanten, Ugandese bokken, waterbokken, apen, waterbuffels. Geen stroom in het park, dus savonds was het eten met onze hoofdlampjes op! Daar hebben we al zoveel plezier van gehad! Ziet er niet uit, maar o zo handig zijn ze!

Na 2 dagen in het zuiden van het park, door naar het noorden. hier gingen we luxe slapen. En hier waren ook meteen "veel" toeristen. Voelden ons niet helemaal thuis in al deze luxe met onze baggerkleren, maar goed... even van genieten! Een boottochtje op het meer bracht ons dichtbij de waterbuffels en nijlpaarden. Roel heeft bijna de camera laten vallen doordat er een nijlpaard vlak voor z'n neus naast de boot omhoog kwam! Na deze tour had onze George een spontane gamedrive geregeld. Hij had wel door dat we het erg jammer vonden nog geen leeuwen gezien te hebben, dus even met ranger snel het park in crossen. Off road, risico op een boete van 150 dollar, maar daar waren ze! Een hele groep leeuwen! Snel klik klik klik en weer weg! Geen boete, wel leeuwen!
De volgende dag hadden we smiddags een bezoekje aan kratermeer waar zout gewonnen wordt. Onze gids kwam ons halen en meldde doodleuk even een luipaard te hebben gezien. Ja, tuurlijk! Onderweg erg langzaam gereden en gestopt bij de boom waar die 2uur daarvoor gespot was.. helaas, niks.. met z'n allen in de boom gekeken, maar nee.. totdat.. onze chauffeur zegt, hey, look here! Liep ie aan de andere kant van de auto, nog geen 5 meter van ons vandaan! Supercool!! Even van kunnen genieten en het zout was daarna natuurlijk nog maar bijzaak! Wel bizar om te zien hoe de mensen daar werken en leven, heel zwaar! Kun je je weinig bij voorstellen als je t ziet, kun je nagaan als je het niet gezien hebt..

Toen kwam onze grote uitdaging: Rwenzori mountains. 3 dagen wandelen, klimmen, klauteren in de bergen. De eerste dag begon chaotisch. We moesten rubberen laarzen lenen, maar die waren er niet. Net zoals de slaapzakken, die moesten ook van ver komen! Uiteindelijk, na ruim een uur wachten, waren wij zover dat we konden gaan. Wij hoefden zelf weinig mee te nemen, want er ging een team van 8 man met ons mee! Hoe overdreven! 1 gids, 1 kok, en 6 dragers. En die waren flink bepakt! Maximaal 22,5 kilo, en dan f keihard de berg oprennen! Bizar! Waar wij er de 1e dag 4,5 uur over deden, waren zij in 2,5 uur boven. Dag 1 was te doen, mooi uitzicht en lekker relaxen toen we boven waren. Opfrissen in het verse bergwater, ijskoud, maar heerlijk! Dag 2 zou zwaar worden, 7-8 uur lopen, stijgen en dalen en ook nog modder. Daar waren die laarzen dus voor! Opeens ben je dan overtuigd van het nut ervan! Kit is 2x d'r laars verloren in de modder, Roel lette even niet op waar hij zijn voeten moest zetten en stond opeens tot z'n knieen in de modder! Oeps!! Gelukkig waren we toen bijna bij onze volgende hut.
Hier moesten we nog even klimmen om bij de rivier te komen om te wassen, wat resulteerde in zeikvoeten en zere enkels, maar wel weer lekker fris. De nacht was koud (niet zo gek op 3500 meter hoogte) en slecht geslapen. Waarschijnlijk angst voor de volgende dag, wat we nu in 2 dagen hadden gedaan, gingen we in 1 dag terug. 8-9 uur werd gezegd.. Uiteindelijk hebben we er 9,5 uur over gedaan, waarvan 8,5 uur gelopen. En dan allemaal op die rubberlaarzen, waar je elke steen doorheen voelt prikken. Au! We waren er goed klaar mee aan het einde, zeker als er dan weer een paar van die apen voorbij komen sprinten! Man, wat zijn die gasten snel! Niet zo gek als je hier geboren bent en dagelijks de berg op en af gaat, maar toch! Gelukkig had George voor ons een goed hotel geregeld, maar koud bier! daar waren we aan toe!

Nu hebben we dus een beetje spierpijn, zere knieen en vooral voeten, maar gaan we vanmiddag toch weer op chimpanseetrekking! En dan zijn we alweer over de helft, wat gaat het hard! Nog 2 weken genieten!

Kus van ons!

Wist je dat:
- er hier zelfs varkens op een brommer worden vervoerd?
- Joop bijna in een ravijn is gestort bij de 3-daagse bergtocht?
- op laarzen lopen echt heel erg beroerd is?
- Joop schoon ondergoed was vergeten op de berg? En dus 3 dagen in dezelfde onderbroek moest lopen?
- Dit helemaal niet uitmaakte, want we stonken allemaal heel erg!
- Koud bier na zo een tocht echt onwijs lekker is?
- Evenals een warme douche?
- Roel en Kit hebben afgesproken dat zij nooit meer langer dan 6uur gaan lopen op een dag? Het moet natuurlijk wel leuk blijven!
- Wij gisteren Jackfruit (stinkfruit) hebben geproefd? En dit was niet eens zo heel vies!
- Wij ook kameleons hebben gespot?
- Wij nog bezig zijn met foto's uploaden, en zo de link gaan plaatsen in een van de reacties (als het allemaal lukt!)
- Jullie reacties onwijs leuk zijn om te lezen! Bedankt!

• 25 Mei 2010 - 08:07

Nicoline:

Heerlijk om te lezen! Ja en vermoeiend al die indrukken en inspanningen. Jullie hebben straks nog een maandje nodig om bij te komen;. Geniet nog van de twee weken!

• 25 Mei 2010 - 08:21

Frank:

Jouw broertje Frank heeft zijn intrede in jouw huis gemaakt! Wat ik daar aantrof was zo armzalig. Het leek wel een derde-wereld land. De koelkast was leeg, de trapkast was geplunderd, in de vriezer lag alleen nog maar vlees en de tuin zag er uit als een oerwoud!

Ik moest dus gelijk aan het werk, boodschappen doen en grasmaaien (van de weinige boutjes die erin zaten, zijn er nog maar weinig overgebleven).

Voor de rest het een oord van rust, op de kleine (schreeuwende en huilende) kinderen van de buren na en het werk van de bouwplaats voor jullie huis.

• 25 Mei 2010 - 08:38

Wendy:

Yeah, 1ste :)!

Wat een avonturen weer, geweldig! Nog even veel doen en genieten, superleuk!

Kuss!

• 25 Mei 2010 - 09:49

Marieke:

Wat een geweldige vakantie als ik het zo lees. Ik ben echt jaloers.

xxx marieke

• 25 Mei 2010 - 11:57

Marijn:

HOI! Nou wij hebben het gewoon gehouden bij het kijken naar mount Fuji, haha verschil moet er wezen he. Irritant lijkt me dat idd die gasten die rennend de berg op gaan, had ik ook een keer in Vietnam en die hadden rubber sandaaltjes aan!
    Wat super gaaf om allemaal te lezen echt onwijs leuk. Ze krijgen het druk thuis ik ben ook net bezig met een verhaal.

Dikke kus!

• 25 Mei 2010 - 17:45

Henk En Lies:

Wat een prachtig verhaal. Stoer hoor op laarzen de berg op en af. Kan me voorstellen dat je dan zere voeten hebt. Maar zo te lezen is het de moeite waard.
    Nog veel plezier . Ga nog even naar de foto's kijken.
    Groetjes.

• 25 Mei 2010 - 18:21

Li :

Wow, ik heb al moeite met 3 uurtjes sporten in de week! Jullie lopen gewoon 8 uur per dag! Niet te geloven!! Ik ben echt benieuwd naar de foto's, ga nu alvast het album bekijken!

X Li

• 25 Mei 2010 - 19:39

10eke:

Wist je dat:
    wij dit weer een heel leuk verhaal vonden, wij niet zoveel meemaken thuis, Frank heel erg kan overdrijven, Ben weer lekker thuis woont, wij weer uitkijken naar het volgende verslag, en nu de groetjes doen aan jullie!!!

• 25 Mei 2010 - 20:51

Ronaldinhozinho:

Wist jij dat dit dagboek in totaal al 52303 pageviews heeft en ik met mijn f5 toets verantwoordelijk ben voor de laatste 40?

• 25 Mei 2010 - 21:08

Tineke:

Hoi Joop, Roel en Kitty.
    Wat een conditie moeten jullie hebben zeg! Goed hoor! Ja, je moet er wat voor over hebben om zoveel te zien. Gelukkig zijn er oegandezen die jullie helpen.
    Het is ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen maar wist je dat:
    -Ik adviseer om ver van een ravijnrand weg te blijven.
    -Altijd een schone onderbroek mee te nemen.
    -De riem van je fototoestel om je nek te doen.
    De foto's zijn weer erg mooi Roel. De minigorilla staat op mijn bureaublad natuurlijk!!
    Nog heel veel plezier, en... voorzichtig hé!
    liefs tineke

• 26 Mei 2010 - 11:41

Mo:

haha! lekker afzien! Klinkt een beetje als de verhalen over de incatrail die ik ga lopen...ben heel benieuwd! volgens mij hoeft dat niet op rubber laarzen, dus dat scheelt ;) En meteen weer door op trekking joh...trokken jullie dat een beetje? De tijd gaat idd razend snel...volop genieten dan maar.

liefs!

• 26 Mei 2010 - 16:58

Patty:

Hoi hoi,
    Wat een leuke en spannende verhalen weer zeg!! Het klinkt allemaal echt super leuk maar ik hou het denk maar gewoon bij mijn vakantie in spanje.. (was ook erg leuk). Heel erg veel plezier weer en pas goed op elkaar! Dikke kus..

• 26 Mei 2010 - 20:37

Nicole :

Supergaaf wat jullie daar allemaal meemaken! Wow, klinkt echt fantastisch... jullie hebben vast gewoon wat tijd nodig om over de ergste spierpijn heen te komen, dan zijn jullie trots op jezelf ;)

Kus!

• 27 Mei 2010 - 07:56

Roy:

Ziet er goed uit allemaal! lekker beetje klimmen en in de bagger spelen, heerlijk!

Wist je dat: Roel een zoon is van Joop en de vakanties die ik heb meegemaakt hij minimaal 3 dagen met een slipje deed :p

• 27 Mei 2010 - 16:44

Giacomo En Laura:

hoi hoi,
    Wat een avonturen weer. Echt geweldig.
    liefs

• 27 Mei 2010 - 19:57

Carian:

Wisten jullie dat jullie een ontzettend gezellig trouwfeessie hebben gehad. Daar smaakte het bier ook goed ;-)

• 28 Mei 2010 - 04:43

Marijn:

Hee zijn jullie weer een beetje bijgekomen? Wij gaan morgen weer naar huis joo! Mamsie gaat lekker voor ons koken, even geen rijst!

KUS

• 28 Mei 2010 - 08:22