Junglestyle - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van roelenkit - WaarBenJij.nu Junglestyle - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van roelenkit - WaarBenJij.nu

Junglestyle

Door: Roel en Kit

16 September 2007 | Indonesië, Batavia

woensdag waren we dan eindelijk op weg naar Indonesie!

vanuit Penang, een Maleisisch eiland aan de westkust, een boot gepakt naar Belawan (indonesie). Na een misselijkmakend boottochtje van 5u waren we dan eindelijk op Sumatra. Daar aangekomen werden we direct meegelokt naar een minibus, om direct door te gaan naar Bukit Lawang. We wilden niet in de stad verblijven dus gelijk door naar de jungle om misschien wel de Oerang Oetan te zien. Maar een man kwam met een aantrekkelijk voorstel om voor 150.000 Rp pp. = 13 euro ons direct naar Bukit Lawang te brengen. Dus wij vonden dat wel ok. Maar in de bus begon hij gelijk al over dat hij 150 Ringit had gezegt wat betekent 30 Euro pp. Dus wij natuurlijk pissed. joh lul niet zo joh net zeg je nog Rupiah, ja ok maar de buschauffeur zegt dat ie t niet voor minder dan 600000 Rp kan doen. blabla. Dus wij voelden ons al flink genaaid. Maar hadden afgesproken dat we t voor 300000 Rp zouden doen, dat was ok. Toen we in de lonely planet keken zagen we alleen dat we veelsteveel betaalden. Ondertussen zei hij dat de bus waar we in zaten niet direct naar Bukit lawang kon gaan, dus voelden we ons dubbel genaaid. Toen besloten we maar bij de volgende stop uit te stappen en de lokale bus te pakken en de "beste" man 50000 te geven. Daar ging deze alleen niet mee akkoord. Het werd een heftige strijd om uit de bus te komen. Maar voor 110000 Rp zijn we dan toch nog weg gekomen. Onze eerste indruk van Indonesie was dus niet zo best. Maar ja wordt je wel ff met de neus op de feiten gedrukt. Opletten geblazen dus. Hopen dat we niet te paranoia worden.
Na al deze stress konden we dan toch eindelijke de mega goedkope lokale bus nemen voor 10000 Rp pp = ca. 80 ct.In de bus kwamen we 2 mensen tegen die ons meteen aanspraken en eigenlijk zo hun guesthouse in Bukit Lawang aan het promoten waren. De reis, wederom 5u, was zo nog best gezellig. Bizar om te zien dat de bus altijd nog voller kan, past het er niet in, dan maar dr bovenop!
Na een hobbelige en regenachtige rit kwamen we aan in Bukit Lawang, waar we met een riksja verder moesten richting de guesthouses. Na een glibberige wandeling in het donker kwamen we aan bij Garden Inn, een superleuk en sfeervol guesthouse aan de rivier. We hebben in ons eigen huis geslapen (zie foto's) voor nog geen 4 euro per nacht! Super! Minder alleen dat de stroom en het licht via een generator gaat, die vanaf 6u savonds tot 12u werkt. Zo hadden we de 1e avond geen licht meer, dus moest alles met de zaklamp.. en dat in de jungle, overal beestjes! je kan je misschien wel voorstellen dat we niet echt op ons gemak in bed lagen!!
De dag erop konden we zien waar we nu eigenlijk beland waren, en dat was genieten! Heerlijk langs de rivier, aan de overkant de jungle. Erg vriendelijke mensen, die zichzelf de hele dag konden vermaken met muziek maken en zingen.
We zijn met een gids naar de Bat Cave geweest, een hele grote grot met heel veel poep!

Vrijdag zijn we op jungletour gegaan met Abdull en Luqman (de mannen uit de bus). Benieuwd of we de oerang oetans zouden gaan spotten!! Dat duurde gelukkig niet lang! Echt supercool om zo een dier in de jungle te zien! Later op de dag kwamen we er nog 2 tegen! Verder nog Thomasly monkeys gezien en alles was in het mega. 1000-poot, mieren, bomen, eekhoorn, pauw, echt alles 10x zo groot als normaal. We hebben ge-abseild aan een liaan, zijn door watervallen gegaan en waarschijnlijk is het toen gebeurd... Roel voelde steeds steken in z'n broek, en toen ie z'n broek uitdeed bleek de oorzaak: een mier! Was echt heel grappig om te zien!
Toen we de laatste berg bereikt hadden, rond een uur of 4 smiddags, zagen we dat de lucht dichttrok en het zou niet lang meer duren voordat de regen losbarstte. Snel naar beneden via een steil pad, glibberend en glijdend naar beneden, via bomen en lianen. Toen kwamen we bij de rivier uit, die we 3x moesten doorcrossen. De 1e keer ging redelijk, water tot de navel, maar de 2e keer ging veel moeilijker! We moesten een stukje zwemmen, maar de stroming was superhard. Kit met de hulp van Abdull aan de overkant gekomen, Roel zonder hulp meegesleurd met de stroming en uiteindelijk vasthoudend en hoofd boven water houdend aan een steen. Gelukkig kon Abdull Roel redden, anders was ie aan het eind van de rivier gestrand (en das heeeel ver!) De laatste keer konden we de rivier oversteken met een bootje, verliep niet helemaal soepel, Luqman verdronk nog bijna! Maar uiteindelijk allemaal het droge weer bereikt en een hele ervaring rijker!

's Avonds hebben we nog een erg gezellige avond gehad met de locals, kaartspelletjes gedaan en veel gelachen! Al de mensen zijn hier zo vrolijk en blij, werkt aanstekelijk!

Zaterdag hebben we de bus vanuit Bukit Lawang teruggenomen naar Medan, en vanaf daar een bus geregeld naar Parapat (Tobameer). We kwamen hier te laat aan voor de ferrie, dus hebben een nachtje op de vuilnisbelt geslapen en vanochtend de ferrie genomen naar Samosir, het eiland in het Tobameer. Het is hier supermooi, erg relaxed. We blijven hier 3 dagen, dan gaan we naar Bukittingi met de bus (15u!) en op 23 september vliegen we vanaf Padang naar Jakarta (Java).

We hebben gemerkt dat jullie een beetje ongerust waren.. maar wij hebben niks meegekregen van aardbevingen, we zaten er een heel eind vanaf. Alles is dus ok hier!!

Groetjes vanaf het Tobameer!!!

• 16 September 2007 - 08:14

Marieke:

het is me eindelijk gelukt. Ik ben de eerste.

• 16 September 2007 - 08:18

Marieke:

Ja nu heb ik het dan ook gelezen. Maar inderdaad had ik ook wel even aan jullie gedacht met de aardbeving. Gelukkig dat jullie niks gemerkt hebben ervan. Nou geniet er van.

Kus Marieke

• 16 September 2007 - 08:18

Frank:

Mohh,
    Goed dat jullie nu het verhaaltje hebben gepost, want wie is er nu op dit tijdstip wakker! Ik wel natuurlijk! Ik heb na lang zweten en zwoegen, toch eindelijk mijn Propedeuse, jaja, je kan trots op me wezen.
    Wees gegroet!

• 16 September 2007 - 08:19

Frank:

Marieke is wakker! tss...

• 16 September 2007 - 08:30

Tinekevanschie:

Gelukkig!! Een nieuw verhaal, en wat voor eentje. Wat een belevenissen, zeg. Leuk om te lezen, krijg wel een beetje de kriebels van die beestjes-verhaaltjes. Veel plezier maar weer de komende tijd, en laat ons weer meegenieten met jullie avonturen!

• 16 September 2007 - 09:59

Daisy:

hallo avonturiers

Wat een verhalen joh, super spannend!!
    Ik kijk weer uit naar de volgende!! :)

dikke kus

• 16 September 2007 - 10:10

Rob:

goed verhaal beetje lang. en grot vol poep en een vuilisbelt geven een goede indruk van jullie reis.

xx

• 16 September 2007 - 10:24

Tinekevandersman:

Hoi Kinders,
    Blij te horen dat het goed met jullie gaat ondanks alle ontberingen. Het is weer een heel avontuur geweest zeg! Die man van de bus heeft in ieder geval een heel goede dag gehad en daardoor kan zijn gezin weer een week goed eten , moet je maar denken.
    We waren inderdaad wel een beetje bezorgt om jullie maar nadat we op de kaart hadden gekeken zagen we dat het toch ver bij jullie vandaan was. Wel gaan jullie straks naar dat gebied toe. Ik ben benieuwd of je er veel van meekrijgt.
    Hier is alles oké. Groetjes en dikke kus mam

• 16 September 2007 - 12:58

Dewy:

Wat n avonturen maken jullie mee! Doen jullie wel voorzichtig met al die enge beesten en gevaarlijke rivieren ;-) Veel plezier nog!

Kus Dewy

• 16 September 2007 - 13:47

Ruud:

Ahyeah,

Goed verhaal, klinkt allemaal heel erg bekend. Ben ongeveer wel in de zelfde plaatsen geweest. Leuk om te horen dat jullie dat ook allemaal hebben gezien.

Maar veel plz en suc6 verder.

• 16 September 2007 - 14:03

Marijn:

Hey Jongens,

Ik hoor nu pas over een aardbeving, ik heb me dus geen zorgen hoeven maken. Heb een paar dagen in een andere wereld geleefd. Was erg leuk met Gauthier, weinig gedaan eigenlijk. Wel gister naar Amsterdam geweest en voor het eerst van mn leven een PiepShow gezien. Gelukkig was het een mooie dame zodat het niet zo erg was om naar te kijken, haha.

De verhalen zijn geweldig ik kan het me allemaal helemaal indenken. Ik ben ook wel een aantal keren genaaid door die Aziaten, ze kunnen er af en toe wat van. Maar nu weet je de volgende keer let je wel beter op!

Heel veel plezier! Ik ben alweer helemaal benieuwd naar de volgende verhalen. Dikke kussen Marijn

• 16 September 2007 - 17:47

Inge:

Jeetje wat een spannende verhalen weer! Genaaid, gestoken door een mier en meegesleurd met de stroming! Doen jullie wel voorzichtig?! haha... Kus

• 17 September 2007 - 06:39

Ferry Aka Mink:

Ferry schrijf je met een Y en niet met ij!! Maar jullie bleven aardig wat avonturen!! Jullie zijn seker wel blij dat je je A-diploma heb!!

• 17 September 2007 - 06:48

Joyce:

Zooooo jeetje zeg wat een avonturen allemaaL!!

Is wel ffies iets anders dan Curacao! Maar wel echt supergaaf!

Ga er toch ook maar over denken om zoiets te gaan doen! En die foto's zijn ook zo mooi!

Nou ik ga weer ff verder met werken! schrijf jullie snel weer een berichie!

heel veel liefs en xxxjes

• 17 September 2007 - 09:00

Mo:

Hey! supergaaf lijkt me die wandeling door de jungle zeg!!! Deden Roel z'n voeten het weer goed? ;) Hoop niet dat die mierenbeten lang blijven kriebelen? (of wat doen mierenbeten eigenlijk?)

Er wordt een hoop afgereist! Al die uren in de bus...poehpoe! Maar slapen op een vuilnisbelt?!?!??! wat moet ik me daarbij voorstellen? Had iemand toevallig een groot bed weggegooid?

KUS!

• 17 September 2007 - 18:18

Wendy:

Zo, echt heel erg leuk, jullie verhalen!
    Jullie maken zo aardig wat mee daar, echt supergaaf!

Wij zijn hier begonnen aan ons laatste weekje werken en dan hebben we vanaf zaterdag ook lekker 2 weken vrij! Erg veel zin in :)! Gaan we een beetje hetzelfde doen als jullie, alleen toch heel erg anders, haha!

Trouwens kit, ik heb de kaartjes voor Guus 2008 net besteld :)! We hebben weer mooie staanplaatsen!

Have fun en ik ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal!

Kuss Wen & Niels!

• 17 September 2007 - 19:12

Roy:

sterk verhaal! ga zo door!

X

• 18 September 2007 - 11:01

Mr Peer:

Het Tobameer is een meer in de provincie Noord-Sumatra op Sumatra, bereikbaar vanaf Medan, in Indonesië.

Het meer is ontstaan als caldera van een reusachtige vulkaanuitbarsting (een Supervulkaan) zo'n 70-75.000 jaar geleden, zie Toba (vulkaan).

De afmetingen van het Tobameer zijn ongeveer 100 km in lengte en 31 km in breedte, met een totale oppervlakte van ongeveer 1146 km². Het meer is hierdoor het grootste meer in Zuidoost-Azië. Het Tobameer is ook erg diep: alhoewel de exacte diepte niet precies bekend is, wordt deze op meer dan 450 meter geschat.

• 18 September 2007 - 11:03

Tanja:

He Roel en Kit,

Wist dat jullie weggingen, maar wanneer?? Dus dacht, kijk eens ff op de site die jullie in Cura hadden en jawel hoor! Echt leuk om jullie verhalen te lezen. Lijkt veel op mijn ervaringen in Thailand, vooral genaaid worden door veel te veel te betalen. Een troost, je betaald altijd te veel, ook al denk je zelf dat t goedkoop is! haha.
    Maak er nog een vette trip van, ik zal jullie blijven volgen.

Dikke kus Tanja

• 18 September 2007 - 17:24

Henk M:

Hoi roel en kitty,
    Dat was wel even avontuur heb ik gelezen maar ja daar gingen jullie tenslotte voor.
    Wat een boef die bus chaufeur niet leuk.
    Nou ik zal jullie volgen(niet echt natuurlijk) en de groeten van the one and only Ome Henne.

• 18 September 2007 - 17:42

Ronaldinhozinho:

Laatste? Goed verhaal, je zou een boek moeten schrijven

• 18 September 2007 - 17:43

Lies:

Hoi Roel en Kit,

Eindelijk tijd gehad om al jullie verhalen te lezen. Super spannend allemaal. Echte avonturen, daar gingen jullie ook voor. Maar ook lekker relaxen en van de mooie omgevingen genieten. De foto's zijn super.
    Geniet ze verder en we horen jullie wel weer.
    Groetjes.

• 18 September 2007 - 18:21

Mike:

Weer mooie avonturen, alleen volgende keer wat kortere stukkies johhh hahaha anders moeten we weer van die langfe verhalen lezen. heee tot het volgend verhaal en kuszzzz

• 20 September 2007 - 10:49

Rob:

nieuwtje uit nootdorp: er zijn twee gevaren op twee wielen extra op de weg!!
    woohoo

xxx

• 20 September 2007 - 22:34

Tante:

Wateen verhalen, zeg! Kan me iets bij de 10x zo grote dieren voorstellen; in de jungle van Drente hebben wij dat ook gezien: iets zwarts, kriebelig en rende snel door het huisje ..... Veel plezier nog!

• 21 September 2007 - 10:37

Marijn:

Hee Schattebouten,

Ik heb net een ticket naar India geboekt! Van 1 nov tot 1 dec, ik denk makkelijk hoeft mamma maar 1 keer naar Schiphol te rijden! Maar ik kom wat later dus kom ik wel lekker met de trein naar huis. Lache he! Had ineens een ingeving!
    Verder alles rustig, veel aan het werk, want ja dit moet wel betaald worden en veel in mn huisje aan het werk want het moet wel een beetje af zijn voor mn housewarming!
    Ziet er goed uit je huisie, ik ben benieuwd!

Nou kus, geniet

Marijn

• 22 September 2007 - 18:13

Wendy:

Hee roelie en kitje!

Nou onze vakantie is eindelijk ook begonnen. Morgen lekker naar curacao! Kan dus ook een tijd jullie verhalen niet lezen maar dat doe ik allemaal weer als we terug zijn :D!

Ps. Kit, ik heb de kaartjes al binnen zelfs:)!

Kuss Wen