reizen, reizen en reizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van roelenkit - WaarBenJij.nu reizen, reizen en reizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van roelenkit - WaarBenJij.nu

reizen, reizen en reizen

Door: Roel en Kit

02 November 2007 | Indonesië, Batavia

Selamat malam!

Na het relaxte van de gili's was het weer tijd om even wat kilometers te maken. Dus op naar Flores. We hadden twee opties om daar te komen, per boot of bus. Aangezien de prijs van de boot een stuk hoger lag gekozen voor een busreis, maar daarvoor moesten we eerst door Sumbawa. Via de travelagent kregen we helaas te horen dat de ferrie van Sumbawa naar Flores kapot was dus dat we niet konden reizen.Beetje balen want dat betekende dat we weer een dag in Senggigi moesten blijven, waar we echt niet wilde zijn. Dus na veel gezeur konden we dan toch alvast de bus pakken en een eind komen. Maar om bij het busstation te komen moesten we achterop de brommer en langs weet ik veel hoeveel mensen die weer een of ander feest van de ramadan hadden.

na een lange dag en nachtreis in de bus in Sape aangekomen. Nadat we een hotel gevonden hadden en Kit dr tas uit ging pakken, kwam ze er ineens achter dat dr schoenen niet meer aan dr tas zaten geknoopt. Dus balen natuurlijk, potverdikkedorie, schoenen gejat. Maar kit kon het niet over dr heen laten gaan dus was blij dat de bus nog op zn plek stond. en is even langsgegaan om te vragen: where are my shoes? Na een keer of acht dezelfde zin kwamen de schijnheiligen toch ineens met de schoenen aanzetten. Weer wat geleerd, nooit meer je schoenen aan je tas knopen!

na een nacht op een disney-bed op naar Labuan Bajo (flores). Waar we op zoek zouden gaan naar de Manta ray. Dit scheen toch niet zo makkelijk te zijn als gedacht dus beetje balen, maar toch maar gaan duiken en gelukkig,want het was supermooi! vanalles gezien: schildpadden, nemo, dori, skar, haaien, kreeften, vliegende planten, kerstwormen, mega napoleonvis, tonijnen, stingray. echt supergaaf, maar het mooiste van alles was nog wel onze ervaring met het snorkelen tussen de duiken door. Waar we namelijk toch nog de Manta hebben gespot (sorry mam sman kon het niet laten om toch dichtbij te komen) moesten wel door de kwallen zwemmen maar dat was het zeker te weten waard.

de hoofdreden om naar Flores te gaan was eigenlijk de komodovaraan. De trip naar het eiland Rinca vlakbij Flores hebben we kunnen combineren met de duiken. Doordat we s'ochtends gingen duiken gingen we smiddags pas naar Rinca, waar de komodo's een beetje lagen te relaxen want het was veelste warm. Dus weinig actie gezien, maar wel grote dinosaurussen.

vanuit Labuanbajo op naar de Kelimutu, 3 kratermeren die alledrie een verschillende kleur hebben en ook nog eens schijnen te veranderen van kleur. Wat een fenomeen. Erg indrukwekkend en onverklaarbaar, 2 meren direct naast elkaar. De 1 turqoise en de ander bruin. Bizar.

Vanuit Flores wilden wij op naar Borneo, maar daarvoor moesten wij eerst terug naar Bali. Ticket regelen vanaf Flores is niet echt gemakkelijk en als mensen voor je gaan rennen kan het zomaar zijn dat je ineens 4 tickets hebt. Gelukkig maar voor 2 hoeven te betalen.

In Bali weer teruggegaan naar ons vertrouwde Kuta, want ligt op een steenworp afstand van het vliegveld. Hiervandaan via Makassar (Sulawesi) naar Balikpapan (Borneo) gevlogen.

Op Borneo wilden we een tour gaan regelen naar de Longhouses langs de Mahakam rivier waar de originele bewoners (dayaks) nog redelijk primitief leven. Maar de tours die ons aangeboden werden waren echt te duur. En het klonk nu we zo dichtbij waren toch niet zo leuk als gedacht, omdat bleek dat de mensen toch al gemoderniseerd zijn. Van een Belgisch stel hadden we gehoord dat we vanuit Tarakan ook een tour konden regelen, dus maar daarheen. Maar we konden niet direct vliegen dus moesten we onze dag door zien te komen.

Achterop de brommer hebben we toen zelf maar een tour gedaan. In de buurt zou een dayak gemeenschap zijn waar ook dansceremonies zouden zijn. dus wij op naar de ceremonies. Maar daar aangekomen bleek er niks te zijn. MAAR wel 1 oude dayak met de lange oren. Was wel een beetje suf, was meer apies kijken. en wij wilden een foto maken, moesten we ineens 15000 Rp betalen = meer dan 1 Euro. Beetje jammer, maar we hebben m wel. Na de tour naar een oom van een van onze coureurs geweest die gelijk thee en mais voor ons neerzette, gezellig!!

Vliegen Balikpapan-Tarakan

MOEDERS NIET DEZE LINK KIJKEN!!!!!!

Dit vliegtuig zou ons van Balikpapan naar Tarakan brengen. Maar aangekomen in Balikpapan zeiden ze dat het vliegtuig kapot was. Wij wisten niet dat hij min of meer gecrasht was.
Dus konden we helaas niet vliegen, gelukkig konden we de volgende dag met een andere maatschappij vliegen. pfffuw en we hebben het overleefd hoor! woehoe!
In Tarakan aangekomen blijkt dat er totaal niks te regelen valt. Dus gaan we morgen naar Maleisie. Jammer, want hebben maar heel weinig gezien van indonesisch Borneo.

wist je dat......

-in indonesie alles meegaat met het openbaar vervoer, waaronder: kippen,varkens,geiten,brommers en nog veel meer?
-dat er ook altijd nog een persoon bij kan?
- in een bus voor 20 man dus 50 man passen?
-op de boot hanen in handtas meegaan?
-kreeft hetzelfde smaakt als garnaal?
-dat dan dus zonde van je geld is?
-wij de enigste blanken zijn op Borneo, en dat dus voor de mensen weer heel erg interessant is?
-ze dan vragen waar je vandaan komt en verder niks, omdat ze dat niet kunnen?
-als wij dan in het Indonesisch zeggen dat we uit Nederland komen, ze meteen heel veel indonesisch gaan praten?
-wij dat helemaal niet verstaan?
-hier ook alles op de brommer past?
- er dus zelfs dierenwinkels en speelgoedwinkels op brommers gemaakt worden en dat ze dan blij mogen zijn dat hier geen viaducten zijn?
-de brommer ook het vervoersmiddel voor het gezin is? Maximaal wat we hebben gezien is 5 man op 1 brommer.
-er ook vier op de fiets passen?
-wij heel vaak van dit soort grappige taferelen zien, waar we geen foto van kunnen maken, omdat het zo hard gaat?
-Kit geen oorbellen meer zou hebben als ze iedere keer dat iemand erom vroeg 1 had weggegeven?
-Flores heel veel bochten heeft?
en varkens in de steden los rondlopen?

voor de fotos zie:

Eus:

haha 1e

• 02 November 2007 - 13:24

Eus:

jonge jonge dezelfde minuut maar is maarten een paar seconde eerder

• 02 November 2007 - 13:28

Tanja Tonnaer:

he roel en kit!

Wat een mooie verhalen joh! Vooral het duiken! Toch iets meer te zien dus als op Curacao! haha.
    Was benieuwd geweest hoe het was gegaan als Kit dr schoenen niet meer had terug gekregen. Ze hebben daar toch van die mini voetjes!
    Geniet er nog lekker van! ben echt jaloers!! Ik zit hier druk te leren voor tentamens!

Groetjes Tanja

• 02 November 2007 - 14:20

Marijn:

Hee,

Zo dat is weer een heleboel zeg niet normaal. Wat een bizarre foto's jo! Het is 1 en al rare dieren bij jullie, leuk man. Ik vind de wistjedatjes erg leuk. Ik heb een keer een haan in een boot gehad die met zijn pootjes aan elkaar was vastgebonden en in een plastic zak zat. Ze doen de raarste dingen die Aziaten.

Geniet nog maar lekker jullie hebben nog een maand! En geen zorgen over mij, ik ga lekker weer een andere keer.

Dikke kus

(en bedankt voor je lieve mailtje)
    xxxxxxxx

• 02 November 2007 - 14:29

Frank:

Mohh,
    Hier is het ook 1 en al sensatie. Ik ga lekker autorijduh, maar 10ie vindt het nog maar een beetje eng. Ik kan al heel goed rijden, maar sommige andere niet.
    Mijn scooter doet het weer, helaas kan oma van Schie op de fiets me nu inhalen.
    Latur

• 02 November 2007 - 15:39

Dee:

Lieverds! Leuk wee rom te lezen! ben nooit zo van de reacties, maar lees wel alles hoor!!! Heb jullie heel veel te vertellen trouwens..:D.. Kit ga mn huisje in januari alweer verlaten, waarsch next year pabo afmaken kotrt om je hoort t nog allemaal!!!!!
    KUssss

• 02 November 2007 - 15:49

Tinekevanschie:

Leuk hoor, zo'n berichtje over een vleigtuig-crash vlak voordat wijzelf gaan vliegen!! Verder klinken de verhalen wel weer goed, hoor. Jullie maken een hoop mee. De komende week gaan wij hopelijk ook veel dieren zien, in Kenia, en daarna lekker relaxen in Mombasa. Bereikbaar zijn we dan niet echt, dus geen gekke dingen doen!!! Heel veel plezier maar weer, en tot de volgende keer.

• 02 November 2007 - 16:17

Ronnie:

Goed verhaal! Roel, je hebt een lekker smal koppie gekregen op de foto!

• 02 November 2007 - 17:45

Roy:

Zeker! het wordt weer eens tijd dat roel een avondje gaat bier zuipen! haha
    goed verhaal, mooie foto's, later!

• 02 November 2007 - 18:10

Tinekevandersman:

Toch gekeken natuurlijk maar ja je hebt daarna het verhaal geschreven dus het gaat wel goed. Die beschermengelen hebben wéér hun best gedaan.( Dank jullie wel).
    Wat een avonturen weer!!! De foto's zijn ook weer prachtig.
    Veel plezier in Maleisië.
    Groetjes en dikke kus mam

• 02 November 2007 - 18:48

Wen:

Jullie maken zoveel leuke dingen mee :D! Geniet er echt nog maar goed van maar daar maak ik me geen zorgen over! Nog een maandje leuke dingen doen, heerlijk! Veel plezier nog!

Kuss, Wen!

Ps: Kit, ik ben weer wezen sporten, goed he, haha! :)!

• 03 November 2007 - 13:08

Rob:

zekers roel goed dieet beetje rijst, kreeft en mais en ook nog geschoren moet niet gekker worden gelukkig ben je nog nie naar de kapper geweest. maar wederom goed verhaal.

• 03 November 2007 - 13:15

Rob:

wist je dat:
    -RKDEO 8 nog op 0 punten staat
    -we nog steeds pokeren iedere vrijdag
    -ronald boos is dat mandy het princessenbehang gesloopt heeft
    -de wintertijd hier ingegaan is
    -roel bovenaan staat bij de profcoach

• 03 November 2007 - 16:17

Daan:

Pos. Profcoach Punten totaal Punten periode Plaats periode Punten ronde
    1 ponylovers 130.7 130.7 13236 1

2 masterbarf 125.7 125.7 19427 0

Rob wist je dat!

• 03 November 2007 - 18:57

Mo:

Hey meis! Wat jammer dat dit onderdeel wat tegenviel, als komt het op de foto's niet zo over, haha! Nic en ik zijn vandaag naar Li d'r huisje gaan kijken. Leuk hoor :) Gaan binnenkort wel weer kijken als de nieuwe trap erin zit enzo...:) grappig al dat volgestouwde transport. Veel plezier bij de volgende etappe.

xxx

• 03 November 2007 - 22:10

Ronaldinhozinho:

Goed verhaal weer, ik lig al 2 maanden op de bank Call tv te kijken en chips te eten. Weten jullie nog een dier met een k? Kan een XL geldkoffer winnen!

• 03 November 2007 - 23:44

Tinekevanschie:

Hey Roelenkit, vanavond bij Paul de Leeuw geweest. Was gaaf, hoor. Anja d'r liedje en mijn liedje heeft ie allebij gezonden, goed he. Nu snel naar bed, en om half 7 naar Schiphol!!!!

• 04 November 2007 - 13:58

Giacomo En Laura:

Hoi roel en kitty, Zo ik ben een beetje aan het bijlezen van al jullie belevenissen. Hele mooie foto's en leuke verhalen. Jullie zijn al op veel plaatsen geweest. Lijklt me echt onwijs leuk. Nou heel veel plezier nog, en let op je schoen he ;)
    Groetjes giacomo en laura

• 04 November 2007 - 17:54

Mike:

hee nog bedankt voor het smsie, vond ik super!!! he nog veel plezier noggg!! dikke kusss xxx

• 05 November 2007 - 15:17

Rob :

dat wist ik niet daan maar nu wel, en nog een correctie RKDEO 8 heeft 3 punten.

• 05 November 2007 - 15:34

Nic:

Hoe tof ook weer deze verhalen!!
    Hier in Nederland is het vooral grauw en langzaam hersft aan het zijn..

Ben benieuwd of jullie nog de kans krijgen foto's te maken van de vreemde taferelen :)

Liefs

• 05 November 2007 - 21:22

Ruud:

Ah, zekers...

En ik ben wel met mandala gevlogen.
    Miss ken je het verhaal al, maar anders vertel ik het wel als jullie terug komen.

Is wat beter voor het geval jullie nog een keer moeten vliegen denk :D

Laterss

• 06 November 2007 - 21:26

Daan:

Ik sta alweer 5de rob.. :(

• 11 November 2007 - 16:15

Anja En Theo:

Hoi Kit en Roel
    Zo van Vietnam naar Indonesie,Leuk hoor reizen met bekenden via de computer.
    Ben en Jo zitten daar nl. Jullie genieten ook volop lees ik, wij toen ook.
    Nou veel plezier nog

Groetjes Theo en Anja

• 11 November 2007 - 20:55

Ben:

4 mensen op een fiets, klinkt goed.Goed dat dat vliegtuigje craste voordat jullie der in zaten want dan kreeg ik nu al je kamer ;)

Veel plezier nog

• 31 December 2007 - 16:02

Ebele Jongsma, Maarn:

Ik ben op 15-3-1939 op Tarakan geboren en ben net veertien dagen terug van een reis "back to my roots" naar Borneo met mijn zoon,waar ik onder andere drie dagen op mijn geboorte eiland Tarakan ben geweest.Gewelig om daar na ruim 60 jaar weer terug te zijn!! Heen gevlogen met vliegmaatschappij Batavia en terug met Mandala. Geen enkele probleem gehad, al schijnen ze op de "zwarte"lijst te staan.Heb na de oorlog twee jaar in Balikapan gewoond en we hebben daar de plaats waar we gewoond hebben teruggevonden.Verder een drie daagse reis op de Mahakam rivier gemaakt, naar twee Dayak dorpen en in longhouses overnacht. Fantastisch mooie trip en een dag naar het Samboja reservaat met orang oetans en honingberen.Ik ben teruggevlopegn naar Nederland en mijn zoon verder gegaan naar Lombok en Bali. Vandaag 31 mei weer opgehaald van Schiphol. Jullie hebben een mooie reis gemaakt, alleen jammer van Balikpapan en Tarakan.Toen ik Balikpapan en Tarakan zag wilde ik even reageren. Veel succes verder.