allemaal beestjes om ons heeeeeeeeeeeen - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van roelenkit - WaarBenJij.nu allemaal beestjes om ons heeeeeeeeeeeen - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van roelenkit - WaarBenJij.nu

allemaal beestjes om ons heeeeeeeeeeeen

Door: Roel en Kit

12 November 2007 | Maleisië, Kota Kinabalu

Na even wat mindere tijden was het wel weer tijd om wat mooie dingen te zien. Dus zijn we langsgegaan bij een van de beste duikstekken van de wereld "Sipadan"! Een idylisch eiland aan de oostkust van Maleisie.

Nou dat was het zeker! 20 schildpadden 20 haaien en 10 lionvissen per duik. Kwamen onder water ook nog een grey reefshark van 2.5 m tegen en een kolk van tonijnen, super om te zien. De haai op de foto is een kleinere white tip, maar die bleef tenminste zitten. Viel niet tegen, maar het was een beetje prijzig dus hebben het bij 1 dag gehouden.

Daarna was het tijd voor wat beestjes boven water, een van de plekken om die te zien is Danum Valley, een conservatie gebied. Om hier te komen moesten we over een 80 km lange onverharde weg, waar maar 3x per week een bus naar toe gaat en door toedoen van onze buschaufeur hadden we die helaas gemist. De bus gaat hier pas weg als ie vol zit en we moesten zo lang wachten op andere passagiers die maar niet kwamen. Dus helaas een dure auto moeten charteren, maar het zou het allemaal waard zijn!!! Daar aangekomen moesten we ook nog eens de hoofdprijs betalen voor onze slaapplek, wat gewoon stapel bedden waren in een gang. Op zich niet zo erg, maar om nou 2x zoveel te vragen dan voor een prive kamer boven de zee!! maar het zou het allemaal waard zijn!!! Na een gare dag reizen, toe aan een tukkie. Dat ging aardig tot aan 4.30 u toen een niet zo'n aardige meneer (stel je even voor wat Roel zei) gitaar ging spelen! WAAROM??????!!!!!!! Dus maar eens even verhaal halen. Wat bleek nou, die man werd al een paar dagen achter elkaar wakker gehouden door een paar jonge gasten die elke keer om 12u s'avonds gitaar gingen spelen terwijl hij er elke dag om 4.30u uit moest. Dus hij had hun verteld dat hij ze zou terugpakken door voor hun te spelen als hij opstond. Beetje jammer voor ons helaas, want iedereen was ingelicht behalve wij omdat wij zo laat in de avond waren aangekomen. Maar gelukkig konden we daarna nog even verder tukken, om daarna een toer door de jungle te gaan doen.
Deze tour viel ietwat tegen, want waar wij heel veel LEUKE dieren hadden verwacht, waren er eigenlijk alleen maar bloedzuigers en vliegen die de hele tijd in je oor vlogen. Dus hebben we maar even wat spanning opgezocht door een tree-platform te gaan beklimmen op een hoogte van 35 m. Roel moest even slikken, maar Kit hing er alweer in dus ja, die kon niet achterblijven. Gelukkig zagen we hierboven ons eerste leuke beest, namelijk 50 m verderop een rinoceros hornbill! Jeetje het was het allemaal wel waard zeg poe nou he. Toen we de leeches echt helemaal spuugzat waren zijn we maar terug gegaan. Waar we onze .......... tegenkwamen die 's ochtends vroeg gitaar stond te spelen. Dus nog ff nagevraagd hoe t nou precies zat enzo. Want ja sochtends ben je natuurlijk niet op je best. Maar we konden niet meer boos op m zijn, was een heel aardige vent die die gasten gewoon ff zat was en ze even terug wilde pakken. Helaas waren wij daar ook de dupe van. Maar toen we hem tegenkwamen stond ie precies voor de receptie foto's te maken met zo'n megafototoestel met mega lens erop, later bleek dat hij een boek aan het maken is over de jungle van maleisisch borneo en al een boek heeft gemaakt over de amazone ene Jorge Camilo Valenzuela. Dus ff vragen wat ie nou zag?! zat er gewoon een orang utan voor de receptie in de boom. Doen we een hele toer om dieren te spotten, zitten ze gewoon voor de receptie!

na s'middags nog een gesprek gehad te hebben met Jorge over de dieren in Danum valley en z'n fotografie, bleek dat we beter naar Sukau konden gaan om dieren te spotten. Daar was hij al eerder geweest en zou hij ook weer naar teruggaan, om wat inheemse diersoorten op de foto te zetten. Dus de volgende dag, maar weer op weg, want het was in Danum Valley echt te duur voor wat we zagen. Maar eerst konden we s'ochtends mee met Jorge, hij wilde een foto maken van de ochtendauw over de jungle van Danum valley. Erg mooi om te zien.

Na weer heel veel onverharde weg en uit de bagger getrokken geworden zijn we in Sukau aangekomen, een heel klein dorpje langs de Kinabatangan rivier met allemaal van die leuke houten huisjes op palen en waar de mensen zich in de rivier wassen! Maar langs de de onverharde weg zagen we de plantages voor de palmolie al. Op borneo wordt heel veel regenwoud gekapt voor de palmolie plantages, wat natuurlijk niet zo leuk is voor de beestjes die dan geen ruimte meer hebben. Maar gelukkig is er een beschermd gebied waar nu niks meer gekapt mag worden en waar zelfs weer een beetje jungle teruggebracht wordt. Maar omdat er zo'n klein gebied over is voor de dieren zijn ze in deze plek wel wat makkelijker te spotten dan in Danum Valley, werd gezegd. nou dat bleek ook wel! Toen we aankwamen zat in de eerste de beste boom bij ons bed & breakfast een rhinoceros hornbill en aan de overkant van de rivier zaten proboscis monkeys, ook wel belanda monkey genoemd (oftewel the dutch monkey) en weet je waarom? omdat ie een gigantische neus heeft. Maar daarbij ook nog een hele dikke pens. Echt een bierpens! Dat is de reden dat ie nu niet meer op Roel lijkt, de neus nog wel maar het pensie niet meer. En ja dat gaan we zo houden in Nederland ook!!!!

Van Jorge hadden we over een gids gehoord die goed was dus gelijk de volgende dag maar geregeld, eerst een laat-in-de-middag-boottoertje om de olifanten te spotten. En ja hoor Lucky en Lucky zagen ze weer! het waren er drie en konden ze even goed bekijken omdat, helaas, de olifanten niet verder de jungle in konden door de palmolieplantages. De gids had ze 2 maanden al niet meer gezien. Dus onze tour was alweer geslaagd. Toch de volgende dag nog maar een boottoer voor de hele dag gedaan, helaas ging het alleen s'ochtends regenen waardoor er bijna geen dieren te zien waren maar eigenlijk hadden we alles wel zo'n beetje gezien:

silver leaf monkeys
makaken
heel veel hornbills
proboscis monkeys
monitor lizards
dooie slang

Maar later zagen we dan toch nog ons dier wat miste namelijk de Orang utan. helaas was tie een beetje moe en hoog in de boom waardoor we hem niet goed konden zien.
s'avonds hoorden we ineens het rare accent van onze vriend Jorge die ook naar Sukau was gekomen. Hij nodigde ons later uit voor een boottochtje, leuk om met iemand mee te gaan die zo in zijn werk opgaat en echt geniet van elke beweging van elk dier. moesten op de boot nog even 5 min. doodstil zijn zodat hij geluiden kon opnemen!ow ja, voordat we het bootje in gingen s'ochtends zaten er in de boom voor ons b&b 2 orang utans en 1 met een baby, echt alles hebben we inmiddels gezien voor onze slaapplek. Want even later in de middag kwam er een of andere duitse birdwatcher ons halen,t hij had een kudde olifanten ontdekt vlakbij! dus wij gauw mee, en binnen de korste keren waren we omringd door olifanten. Op een gegeven moment had een groot mannetje ons door en keek naar ons en ging ineens keihard stampen en rennen! Wij gauw wegrennen. Maar gelukkig rende die de andere kant op. Maar het was niet zo fijn om omringd te zijn door olifanten waarvan je niet weet wat ze gaan doen en we konden geen kant op, gelukkig gingen de olifanten voor ons dan eindelijk op weg. Terug bij het B&B bleek dat de hele kudde van minstens 30 olifanten zich voor onze deur had verzameld. echt geweldig om te zien. Konden echt heel dichtbij komen, en hebben wat leuke foto's kunnen maken.
s' avonds bij het kaarten ging de eigenaar achter ons staan met een geniepige glimlach, en ineens gooit ie een 20cm grote schorpioen op tafel. wow dan schrik je wel even. Maar hij had zn stekel eraf geknipt, die gebruiken ze ergens voor weet alleen nu niet meer waarvoor.
De volgende dag was het dan echt tijd om te vertrekken, was moeilijk want in Sukau is zeg maar geen verkeer, uiteindelijk wel gelukt en we zijn nu in Kota Kinabalu, een grote stad waar we even gaan bedenken wat we nu verder moeten gaan doen. Waarschijnlijk naar Brunei en Gunung Mulu Nationaal park.
Jullie horen het wel weer!

Foto's:

Mike:

2e

• 12 November 2007 - 10:50

Ruud:

Zekers ziet er goed uit...

Veel suc6 nog de laatste weken!!

• 12 November 2007 - 11:26

Marijn:

WAUW, jullie hebben echt George van de jungle ontmoet!
    Nu alleen nog op een olifant zitten en dan is het plaatje wel compleet volgens mij, jeetje wat een dieren bende! Het klinkt allemaal weer helemaal super.

Roel ff goed opletten hoe de hutjes op palen zijn gemaakt. Iris gaat in Thailand wonen en wil er graag 1tje, zou cool zijn als jij m kan tekenen en misschien wel maken!

Nou geniet er maar weer van.
    Dikke kus Marijn

• 12 November 2007 - 11:42

Mam:

Ik heb weer genoten van jullie verhaal. Gelukkig hoef ik het niet mee te maken want het is best eng met al die beesten. Vooral die haaien he!!
    olifanten moet je ook wel tevriend houden hoor! Je bent zo geplet.
    Maar alles is weer goed gegaan, gelukkig. Vanochtend op msm weer lekker bijgekletst om de juiste beslissingen te nemen voor jullie huis.
    Nog een paar lekkere weken in Maleisië.
    groetjes en kus mam

• 12 November 2007 - 12:03

Daan:

6de

• 12 November 2007 - 15:34

Mo:

Wat gaaf dat al die dieren zo dichtbij komen!!! Beetje jammer voor hen dat het door ruimtegebrek komt, maja...Kben vorige week met m'n stage beginnen, dus mag een ander soort wezens observeren ;) Veel plezier op de volgende etappe :)

kus!

• 12 November 2007 - 16:03

Marieke:

Ik ken alleen maar zeggen: ZO KIKKE!!!!

Wat jullie allemaal zien daar.

Geniet er nog even van.

xxxxxx Marieke

• 12 November 2007 - 17:06

Tineke En Dirk Kenia:

Hey Roelenkit, en alle bekenden, even een berichtje van ons vanuit Mombasa. Een hele mooie spannende safariweek gehad, de big 5 gezien, en nu relaxen aan het strand. Genieten nu van het mooie weer, en hopen dat het thuis ook allemaal goed gaat!!! Ook veel foto's van olifanten, leeuwen, rhino's, apen, zebra's, buffels, nijlpaarden, cheeta's, en een luipaard!!!! Kitenroel, leuk verhaal van jullie, ons verhaal hoor je nog wel. Groeten aan iedereen.

• 12 November 2007 - 17:44

Rob:

aardige beestenboel, maar we hebben roel nodig op de voetbal. afgelopen zondag maar met 10 man gespeeld dus roel moet echt terugkomen en tja bij voetbal hoort ook bier :)

• 12 November 2007 - 18:17

Inge:

Super leuk weer!! Kuss

• 12 November 2007 - 19:07

Roy:

Roel vervelend voor je dat je nu nog maar een penissie heb? vreemd land?
    love you, later

• 12 November 2007 - 19:40

Ron:

goed verhaal! leuk hoor ouders, hier wel reageren en ons geen 1 keer bellen he...snik

• 12 November 2007 - 19:47

Li:

Jeetje wat geweldig!
    Echt een avontuur.

Genieten!!!!!!

xxx Li

• 12 November 2007 - 21:55

Ronaldinhozinho:

Ja hoor, hebben jullie een dooie slang gezien? Die zijn uitgestorven? Neusapen, neushoornvogels en varanen lopen ook in het balijbos joh, je moet gewoon goed zoeken

xxx

• 12 November 2007 - 22:43

Anja:

Niet te filmen wat jullie allemaal zien en meemaken!! Veel plezier nog!
    En Tien: thuis gaat alles goed, ze eten lekker dubbelvla .....!

• 13 November 2007 - 21:38

Dewy:

Hey Roel en Kitty!

Zo te lezen en te zien maken jullie weer n hoop mee!Echt mooi al die dieren die je in het wild ziet.Zeker de olifanten en de haai zijn supergaaf!Geniet ervan.

Kus Dewy

• 14 November 2007 - 14:32

Carian:

Speciale aanbieding voor reizigers die Roel en Kit heten:
    Gratis woon en slaapplek met uitzicht op bebouwing, auto's en af en toe een boom. Rondlopende / vliegende diersoorten: de huiskat en de spreeuw. Ontbijt, lunch en diner niet inbegrepen. Het gebruik van de speciale pizzaoven is wel inbegrepen.
    het is het waard :-)

Aanbieding geldt van 31 december tot en met 30 januari.

Dikke kus!

• 14 November 2007 - 17:20

Lies:

Hoi Roel en Kitty,
    Zo te lezen hoeven jullie niet meer te doen dan je slaapzak voor de deur neerleggen en genieten.
    Ongelooflijk wat jullie zien en meemaken. Kicken. Geniet er nog maar lekker van.
    Groetjes van Henk en mij

• 14 November 2007 - 17:54

Roy:

Hey! ik zie net dat we een plek hebben om een groot oud en nieuw feest te geven! aannemen die aanbieding!

• 15 November 2007 - 08:39

Tineke, Vanuit Kenia:

Jambo jambo allemaal, nog even een berichtje van ons i.p.v. dat telefoontje en de ansichtkaart, okee? Dirk is op dit moment aan het diepzeevissen, en morgen gaan we kanovaren tussen de krokodillen!!
    Onze safari was trouwens een prive-safari, wij 2-en en de gids/chauffeur. Wat een luxe, he! Het is hier erg warm, maar er staan genoeg palmbomen. Zondag worden we om 3 uur 's ochtends opgehaald, en zijn we om half 5 's middags weer thuis (jongens!!!).
    Hakuna Matata!!!!!

• 15 November 2007 - 15:52

Laura & Giacomo:

hey daar in het buitneland
    Ik vindt het weer geweldige foto's en die verhalen super. Die olifanten wareen helemaal geweldig. Heel veel plezier.
    Veel liefs giacomo en laura

• 19 November 2007 - 15:57

Patty En Fam.:

Gaaf zeg wat jullie allemaal zien en meemaken..
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er wel jaloers op ben en dat ik dit ook wel heel graag een keer zou willen doen hoor...
    Wanneer komen jullie nou weer thuis, begin december?
    Geniet er maar weer van en veel plezier weer met alles wat je nu weer tegenkomt!
    Dikke kus patty (en ook tom, jolanda, nikki en kenny)